• ASIGNATURA: Treball Fi de Màster Títol: Màster en Intel·ligència Artificial Matèria: Treball fi de Màster Crèdits: 12 ECTS Codi: 09MIAR Curs: 2021-22 2 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional Índex 1. Organització general.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 3 1.4.... 3 1.4. Competències i resultats d'aprenentatge........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ Assignació de director / a................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ Sistema d'avaluació.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... Sol· licitud per a la presentació i defensa del treball Fi de Màster... Error! Marcador no definit. Annex 2. Informe d' autorització del Treball Fi de Màster....... Error! Marcador no definit. 3 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional 1. Organització general 1. Dades de l'assignatura MATERIA Treball Fi de Màster ASIGNATURA Treball Fi de Màster (12 ECTS ) Caràcter Obligatori Curs 2021-2022 Quadrimestre Segon Idioma en què s' imparteix Castellà Requisits previs de defensa Haver aprovat satisfactòriament les matèries dels mòduls de formació obligatòria fins a complimentar 48 ECTS. Dedicació a l' estudi per ECTS 25-30 hores 1.2. Equip docent Professors Coordinadora TFM: Rocío del Amor de l' Amor Email: mrocio.delamor@ campusviu.es Coordinador de títol: Adrián Colomer Granero Email: adrian.colomer.g@ campusviu.es 1.3. Introducció a l'assignatura El Treball Fi de Màster (en endavant TFM) és una de les activitats d'aprenentatge més importants del programa. L'alumne té l'oportunitat d'aprofundir en l'estudi d'un tema del seu interès, a la banda que li permet desenvolupar competències i habilitats fonamentals, tals com la capacitat de planificar un procés, resoldre problemes, analitzar i interpretar resultats, o defensar propostes mitjançant una comunicació eficient. 4 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional El TFM consisteix en la planificació, realització, presentació i defensa d'un projecte original sobre un tema relacionat amb els continguts teòrics del màster. La seva finalitat és propiciar l'aplicació de les habilitats i els coneixements adquirits en la resta de les matèries del Màster, així com facilitar el desenvolupament de competències rellevants. El TFM pot ser un projecte de recerca en una àrea de la intel·ligència artificial (IA), o un projecte aplicat enfocat en el desenvolupament pràctic d'algoritmes de IA per a la solució de problemes en la indústria. El TFM es realitza sota la direcció d'un / a director / a, la funció del qual és orientar i ajudar l'alumne / a en cadascuna de les fases de la seva realització. El director / a contactarà amb l'alumne / a de TFM per a la presentació del treball en els terminis previstos i amb els estàndards de qualitat exigibles (ver procediment a través de la plataforma). El treball Fi de Màster s'elaboren al llarg del curs i es presenta al final del Màster, una vegada superats els mòduls anteriors. L'alumne haurà de presentar i defensar l'esmentat projecte davant d'un plafó d'experts. ~ ~ ~ El no contemplat en aquesta guia es regula pel Reglament General de TFM / TFG. 1.4. Competències i resultats d'aprenentatge COMPETÈNCIES BÀSIQUES La realització del TFM ajudarà l' estudiant a adquirir les següents competències generals del Màster en Intel·ligència Artificial: CB6 - Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació. CB7 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi. CB8 - Que els estudiants siguin capaços d'incorporar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis. CB9 - Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions -i els coneixements i raons últimes que les sustenten- a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats. CB10 - Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran mesura autodirigits o autònom. 5 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional COMPETÈNCIES ESPECÍFICES DE L'ASIGNATURA CE1 - Dominar els fonaments de l'enginyeria de dades (modelat, ingesta, emmagatzematge, processament, anàlisi i visualització), les tècniques de rastreig, processament, indexació i recuperació d'informació. CE2 - Dominar l'ús de les llibreries i eines més comunes en l'àmbit de la intel·ligència artificial. CE3 - Comprendre els complexos fonaments matemàtics de l'optimització computacional. CE4 - Desenvolupar algorismes de recerca heurística per a la resolució de problemes d'optimització CE5 - Dominar tècniques avançades en l'àmbit de l'aprenentatge automàtic i optimització. CE6 - Dominar l'absificació d'informació rellevant a partir de grans quantitats de dades estructurades (big data) mitjançant algorismes d'intel·ligència artificial. CE7 - Desenvolupar algorismes d' aprenentatge automàtic en diferents tasques de processament natural del llenguatge i visió per computador. CE8 - Aplica metodologies de disseny, implementació i testeig de frameworks d'aprenentatge. CE9 - Avaluar de manera equitativa diferents solucions basades en intel·ligència artificial i elecció de la més efectiva en base a certs criteris. CE10 - Interpretar els resultats d'avaluació obtinguts de qualsevol model predictiu o algorisme basat en intel · ligència artificial. CE11 - Aplicar tècniques de visió per computador en la resolució de problemes en l'àmbit industrial. CE12 - Aplicar tècniques de processament del llenguatge natural en la resolució de problemes en l'àmbit industrial. CE13 - Conèixer les diferents etapes existents en la gestió d' un projecte d' aprenentatge automàtic i les eines més comunes per realitzar aquesta tasca de manera reeixida. CE14 - Gestionar la posada en marxa i el cicle de vida de models predictius en fase de producció. CE15 - Analitzar els últims avenços tecnològics en l'àrea de la intel·ligència artificial, tant des del punt de vista metodològic com d'aplicació. 6 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional CE16 - Entendre les implicacions legals, morals i ètiques, pel que fa a l'ús de la intel·ligència artificial. CE17 - Emprendre un treball d'aplicació industrial o iniciació a la investigació en l'àrea de la intel·ligència artificial de forma autònoma, col·laborativa i efectiva. RESULTATS DE APRENDZAJE En finalitzar aquesta assignatura s' espera que l' estudiant sigui capaç de: RA.1. - Elaborar i defensar un treball dins de l' àmbit de la Intel · ligència Artificial el nivell de qualitat del qual sigui elevat. RA.2.- Analitzar problemes i aplicar tècniques de IA apropiades de forma efectiva. RA.3.- Participar en qualsevol treball de recerca que estigui relacionat amb la seva àrea de coneixement. RA.4.- Aplicar els coneixements adquirits en el programa a la implementació i avaluació de frameworks d'aprenentatge automàtic. 7 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional 2. Metodologia El Treball Fi de Màster s'elaboren al llarg del curs i es presenta al final del Màster, una vegada superats els mòduls anteriors. Durant el seu desenvolupament l'alumne ha de: • Elegir tema de TFM d'entre els proposats pel coordinador o proposar temes de TFM consensuant-lo amb algun director / a. • Remetre la documentació necessària per a la sol·licitud del tema. • Posar-se en contacte amb el tutor i presentar un informe en el qual constin: la definició dels objectius del treball i el pla de treball. • Redactar la memòria de TFM i presentar-la al tutor per tal que pugui realitzar correccions per tal de millorar el treball. • Inscripció i dipòsit de la documentació del TFM. • Realitzar una presentació clara i concisa mitjançant diapositives. 2.1. Descripció del treball Fi de Màster El TFM ha de ser un treball personal, original i inèdit en el qual s'apliquen i desenvolupen les competències i coneixements adquirits en el marc del Màster. El treball pot ser derivat d' una activitat de desenvolupament individual o col· lectiva, de manera que ha de reflectir aquesta activitat, mantenint l' autenticitat de l' alumne. La càrrega de treball del TFM per a cada estudiant consisteix en una relació proporcional amb els crèdits assignats en l'assignatura multiplicat per les hores per crèdit ETCS (25 - 30 hores de treball / ETCS). El treball i la defensa han de mantenir un caràcter autèntic i, dins de la temàtica seleccionada del projecte, únic en la redacció d'aquest. Cal destacar que el document escrit derivat del treball passarà per una eina de detecció de plagi i si el percentatge de plagi és major a un 30% no podrà defensar-se. Els TFMs desenvolupats poden ser de dos tipus: 1. Acadèmic: serà un projecte de recerca més proper al que pot ser una mini tesi. Inclou revisió bibliogràfica, proposta d' hipòtesis, metodologia, resultats i discussió. Pot haver- hi una part d' aplicació (codi i implementació) però se centren en l' aspecte investigatiu. 2. Aplicat a un problema en la indústria: aquests estan menys centrats en l'aspecte acadèmic i estan enfocats en aplicar una o més tècniques d' IA per resoldre un problema concret. S'espera que hi hagi alguna cosa de revisió de la literatura, però està més dedicat a veure quines solucions són possibles, etc. El projecte és més d' implementació que de tesi. El tema escollit per l'alumne podrà ser de caràcter investigador, desenvolupament, analític o revisió bibliogràfica en qualsevol dels continguts vistos en les assignatures del Màster. Qualsevol tipus que es vulgui realitzar ha de completar-se els seus objectius inicials. L'alumnat serà l'encarregat de decidir el tema del treball a realitzar seguint el procediment que s'explicarà posteriorment. 8 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional 2.2. Tutorització Sessions de presentació i valoració final per part del / la Coordinador / a de TFM En la sessió de presentació es descriurà la guia didàctica i es clarificarà el sistema d'avaluació del TFM i els passos que els / les alumnes han de seguir en l'elaboració del treball: presentació oral i lliurament per escrit. La sessió de valoració final estarà destinada a resoldre els dubtes plantejats per l'alumne, a la seva valoració sobre el desenvolupament de la matèria, i a la preparació de la defensa del TFM. Posteriorment, s'aproximarà sobre les sessions de tutorització. 2.3. Coordinació S'encarrega de vetllar pel compliment del calendari proposat per a la realització dels treballs. Per a això, es farà pública una guia didàctica indicant les característiques pròpies del TFM, així com un annex on es plasmarà la planificació de totes les sessions. També serà encarregat de la gestió de les assignacions, així com de la publicació dels llistats de temes i professors disponibles per realitzar TFM. 2.4. Assignació de director / a Cada estudiant tindrà assignat un / a director / a, el qual s' encarregarà d'especificar les directrius del treball i tutoritzar l'estudiant durant la seva realització. D'acord amb el Reglament sobre Treball Fi de Màster/Grado de la Universitat Internacional de València, es farà públic un llistat de les temàtiques sobre les quals es pugui realitzar la feina, així com una llista dels / de les directors / es. La llista amb les propostes de TFM, almenys, inclourà: • Títol de la proposta de TFM. • Nom de l'autor de la proposta. • Resum o descripció del TFM Els estudiants, un cop avaluades les diferents propostes, contactaran amb coordinació amb aquelles propostes que els resultin més atractives, per demanar que els sigui assignat el treball amb un aporti personal davant la proposta. Aquest procés es realitzarà mitjançant un formulari que coordinació posarà a disposició dels alumnes en les dates indicades (vegeu Annex de planificació de sessions). Cada estudiant haurà d' indicar el tema i tipus de treball seguint les indicacions que es descriguin a tal efecte en aquesta assignatura. La VIU també pot signar acords de col · laboració amb altres tutors / es externs / es proposats pel mateix alumnat. En cas de proposta d' un tema per part de l' alumne, caldrà omplir el formulari amb les dades sobre el TFM per tal que, un cop enviats a la direcció del títol, sigui avaluada l' adequació a les competències educatives del títol. L'assignació definitiva del director / a per part de la Comissió de TFM / TFG dependrà de la distribució final dels temes i tipus de treballs escollits. El professor proponent, un cop escoltada la motivació de l'estudiant i el seu interès en la proposta, podrà seleccionar o no l'estudiant. Quan dos o més alumnes trien una mateixa proposta d'un tutor de TFM, el tutor podrà dirigir aquests alumnes fent que els 9 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional alumnes assumeixin, encara que sigui el mateix tema, reptes diferents i que siguin reflectits en els objectius generals o específics. Si un estudiant, havent demanat algun tema i/o proposta, no aconsegueix tenir cap TFM, ho comunicarà al director de Màster, per a que aquest habiliti una solució que garanteixi a l'estudi que pot realitzar el TFM durant el curs acadèmic en el qual hagi realitzat la matrícula del màster. Un cop seleccionada la temàtica i assignada el/ la director / a, no s' acceptaran canvis sense l' aprovació de la Comissió de TFM/TFG. Aquells alumnes que vulguin canviar de tema una vegada seleccionat hauran de contactar amb el coordinador de TFM. DIRECTOR DE TFM Per actuar com a director de TFM, és obligatori tenir un títol universitari equivalent a una llicenciatura o enginyeria superior d'acord amb el que estableix el Reial decret 1393 / 2007, de 29 d'octubre, modificat pel Reial decret 861 / 2010, de 2 de juliol, o alternativament, un doctorat. El director de TFM pot ser professor del Màster, de la VIU o extern. En cas de ser extern escollit a proposta de l' estudiant, aquest haurà de ser presentat a l' adreça de títol amb un currículum vitae per a ser avaluada la seva capacitació. És possible la supervisió compartida del TFM per dos co-directors si almenys un d'ells compleix amb les condicions especificades en els paràgrafs anteriors. Les funcions del tutor en el TFM són: • Garantir que es compleixen els objectius establerts inicialment. • Assessorar en l'elecció del TFM i abast del treball de l' estudiant. • Realitzar una valoració final prèvia al dipòsit del TFM a la VIU i enviar a coordinació. D' aquesta valoració se sintetitzarà en una avaluació en l' interval de 0 a 1, que en cas de ser més gran que 0.5, habilitarà l' alumne a dur a terme la defensa del seu treball. Aquesta qualificació suposarà al seu torn el 30% de la nota del projecte. D'altra banda, el director podrà realitzar videoconferències i tutories per correu o xats amb l'alumne, per resoldre i analitzar qüestions que afecten a l'elaboració del TFM. 2.5. Dipòsit del treball Un cop realitzat el treball i prèvia consulta amb el tutor (amb suficient antelació), es realitza el dipòsit de la memòria a través del campus virtual en la pròpia assignatura de TFM. S'hauran de presentar els següents documents: • Annex I. Sol · licitud de defensa del Treball Fin de Màster. • Annex II. Informe d'avaluació del director (entrega per part del tutor). • Exemplar original del TFM en format PDF. 10 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional • Còpia de l'expedient acadèmic (certificat de notes). Nota. L'expedient acadèmic és accessible des de la secretaria del campus virtual en “El meu progrés acadèmic” / “obtenir certificat”. 2.6. Defensa del treball Un cop finalitzat el termini de dipòsit de TFM, la coordinadora farà pública cadascuna de les defenses dins del període establert en el calendari anual del curs. Aquestes dates seran transmeses als membres del tribunal i publicades en el campus virtual. L'acte de defensa es realitzarà pel campus VIU mitjançant videoconferències amb una exposició oral davant d'un tribunal, amb diapositives com a suport i en una sessió pública de lliure accés. Serà imprescindible tenir micròfon i la càmera web correctament configurats i es recomana accedir a la sessió amb temps suficient per solucionar qualsevol tipus d' improvís que pogués sorgir (al menys amb 30 minuts). El tribunal demanarà document identificatiu (DNI o passaport) al començament de cada defensa. El president del Tribunal moderarà l'exposició oral de la feina, la qual tindrà una durada no superior a 20 minuts. En ella es donarà compte dels aspectes més rellevants de l'activitat realitzada. Al final aquesta exposició, el Tribunal podrà realitzar quantes preguntes o aclariments estimi pertinents, dins d'un límit de temps de 15 min. Després, un membre de la Comissió avaluadora li comunicarà la qualificació obtinguda. Aquesta qualificació serà traslladada al site de Qualificacions de l' assignatura per part de la Coordinació. TRIBUNAL DE DEFENSA Com s' ha comentat, el tribunal serà encarregat de l' avaluació dels TFMs tant en el treball presentat en format.pdf (memòria) com en la presentació oral de l' alumne. Aquest estarà format per tres membres i serà designat un cop tancat el termini d'inscripció. L' elecció dels membres serà a través d' una comissió creada per la coordinació. Els membres del Tribunal seran preferentment docents del Màster. En cap cas el tutor d'un treball sotmès a avaluació no podrà formar part del Tribunal que el jutgi. Es designarà un president i un secretari per cada tribunal. El secretari es farà càrrec d'omplir degudament l'acte, que posarà a disposició de la coordinació per a la incorporació de les qualificacions i posteriorment a les actes de TFM. 3. Activitats formatives Durant el desenvolupament de cadascuna de les assignatures es programen una sèrie d'activitats d'aprenentatge que ajuden els estudiants a consolidar els coneixements treballats. A continuació, es relacionen les activitats que formen part de l'assignatura: 11 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional 1. Tutories En total les hores de tutories assignades són 30 i es requereix un 30 % de presencialitat. Les tutories es divideixen en: a. Tutories col· lectives S' impartiran de forma síncrona mitjançant videoconferències a l' inici i al final del TFM. En la primera es presentarà la matèria (profesorat, planificació i material recomanat) i la segona estarà destinada a resoldre els dubtes plantejats per l'alumnat, a la seva valoració sobre el desenvolupament de la matèria, i a la preparació de l'avaluació. Aquestes classes hauran de seguir-se en l'horari establert en la planificació de cada matèria, si bé quedaran gravades per a un possible visionat posterior. b. Tutoria individual L'alumnat podrà tenir tutories individuals amb el seu director / a per a la resolució de dubtes. El director / a de TFM contactarà amb els seus tutors a través de la plataforma, podent tenir tutories col·lectives i individuals. 2. Desenvolupament del treball Fi de Màster Cal una implicació de l'alumne que inclogui la lectura crítica de la bibliografia, l'estudi sistemàtic de temes, la reflexió sobre els problemes plantejats, la resolució de les activitats plantejades, la recerca, anàlisi i elaboració d'informació, etc. El professorat propi de la Universitat seguirà tenint una funció guia, però s' exigirà a l'estudiant que opini, resolgui, consulti i posi en pràctica tot allò que ha après. El TFM ha d' incloure tant el treball pràctic (software, col· lecció de dissenys, codi, etc.) com els documents associats necessaris per a la seva realització (revisió bibliogràfica, implementació, discussió, etc.). El treball autònom es podrà realitzar en grup, prèvia aprovació del comitè de coordinació. Per tal de garantir la defensa del treball definitiu en els terminis previstos, al llarg del curs es proposarà el lliurament d'emissors del Treball Fi de Màster, a realitzar per l'alumne de forma individual. El lliurament d'aquests esborranys es realitzarà com a adjunt a l'Activitat corresponent del Campus Virtual. Els esborranys (WORD) i el treball definitiu (PDF) es lliuraran a través d'Accions del Campus Virtual. Cal destacar que el lliurament d' almenys un esborrany en els terminis estipulats és una tasca obligatòria per a la defensa del TFM. Per tant, el / la director / a s' encarregarà, un cop lliurat el treball, de revisar-lo amb control de canvis e, informar a l' estudiant / a sobre els errors comesos i les possibles millores de la tasca realitzada. NOTA. El lliurament dels esborranys en el termini establert no és vinculant, ja que es podrà recuperar el temps perdut en el següent lliurament, ja que el contingut 12 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional del treball sempre és acumulatiu i es pot anar modificant en qualsevol moment del procés. El contingut de l'esborrany es podrà adaptar a les característiques i particularitats del projecte escollit i es definirà amb antelació pel seu director / a. Estructura formal i continguts del treball El contingut, la gestió i la documentació del TFM han de complir amb els següents requisits obligatoris: • El títol del treball no ha de discrepar respecte a l' establert en un principi en el procés d'assignació. • L'avaluació de TFM, els estudiants han de presentar una memòria del TFM realitzada, en castellà, que almenys ha de contenir els següents apartats: - Títol, autor, tutor, data (format mes i any, p. ex. juny 2018), nom del Màster i logo de VIU. Resum: Consisteix en una breu descripció (de 450 a 500 paraules) del treball a realitzar, amb els seus requisits i especificacions, esmentant explícitament si es basa en treballs previs realitzats pel tutor de l' estudiant, un projecte anterior o similar. - Estat de l'art de la tecnologia emprada. - Desenvolupament del Projecte. - Conclusions i desenvolupaments futurs. - Referències bibliogràfiques. - Estructura formal. El TFM es redactarà en mida A4 usant per a això qualsevol editor de text. Serà obligatori les següents pautes: - Lletra Arial o Helvètica, 11pts o Interlineat 1.5 ptes. - Marges horitzontals i verticals de 3 cm • Es recomana que la memòria del TFM tingui un nombre de pàgines comprès entre 40 i 80 (en cap cas inferior a 40) sense comptar annexos. • L'ús d'il·lustracions és important i recomanable per a demostració o explicació d'idees o desenvolupaments a mode de resum o aclariment. • El dipòsit del TFM podrà ser efectiu en cas de tenir superades totes les assignatures del pla excepte el mateix TFM. • La defensa pública del TFM només podrà realitzar-se si l'avaluació prèvia de la memòria del TFM per part del director o tutor del treball resulta favorable. • Una vegada comunicada al comitè de coordinació, per part del director o tutor, de la seva acceptació per procedir a la defensa en sessió pública del TFM realitzat, la coordinació informarà l'estudiant sobre el lloc, dia i hora de la presentació del mateix, així com de la composició de la comissió que ha de valorar el seu TFM. 13 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional • Per a l'avaluació de la defensa haurà de pujar a la plataforma el document de diapositives utilitzat. Les diapositives hauran de ser clares i amb poc text. La primera d' elles haurà de tenir el títol, autor, tutor i data de realització. • D'altra banda, l'informe s'ha d'ajustar a l'estructura pròpia d'un treball científic, tenint en compte el tipus de públic (acadèmic) al qual va dirigit. S' ha d' emprar la tercera persona de l' impersonal (en lloc de la primera), així com un llenguatge no sexista. Portada El treball s' haurà d' ajustar al model aportat pel personal docent. Cal destacar que es pot usar tant la plantilla a latex com a Word. Referències bibliogràfiques S'haurà d'ajustar a Normes IEE / APA / Vancouver tant en la bibliografia com en la forma de citació al llarg de l'informe de recerca que constitueix el TFM. S' ha de revisar l' estil IEE/ APA/ Vancouver. Hi ha d' haver una correspondència exacta entre les cites del text i les referències bibliogràfiques. Les diferències de llibres, capítols o articles, entre d’altres, han d’anar ordenades alfabèticament pel primer cognom de l’autor. Es recomana ajustar el sagnat a la segona línia i a les següents en cada referència (praf francès) per facilitar la localització de cada referència. Annexos Si n' hi ha que s' han d' incloure, numerats, al final del treball. Es podrà annexar tota aquella documentació que sigui rellevant per a la comprensió i clarificació del treball desenvolupat. En els annexos s' aportaran informacions complementàries per a la millor comprensió de l'estudi realitzat. Dades relacionades amb l' estudi, amb un grau de detall que pot afectar la fluïdesa de la lectura si s' inclouen en el text principal. P. ex. , llistar un programa; informar sobre dades no analitzades, etc. Si hi ha informació de diversos tipus, crear un annex per a cadascun d' ells, perquè es localitzin fàcilment. Cada annex ha d'anar titulat i inclòs en l'índex. Al llarg de la feina s'hi farà referència respectant l'ordre numèric (p. ex. vegeu Annex 1, vegeu Annex 2, vegeu Annex 3, etc.). Altres aspectes formals - Cada apartat principal haurà de començar en una nova pàgina. 14 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional - Es poden incloure notes a peu de pàgina, numerades consecutivament (la mida de la lletra serà menor que la del text). Les figures i taules s' han d' integrar en el document, el més pròximes al lloc on es citen, numerades correlativament. Les figures o taules han de portar peu centrat. Investigació i ètica Per elaborar el TFM cal revisar un ampli material bibliogràfic, per la qual cosa cal diferenciar clarament el que són aportacions preses d'altres autors, de reflexions i anàlisis pròpies. Hauria de constituir aquests últims la part essencial de la feina. El plagi és motiu de desqualificació del TFM, mentre que no es considera de residició la cita textual, que haurà d'acompanyar-se sempre de la referència pertinent. És imprescindible ser extremadament curós/ a amb la reproducció de textos mitjançant paràfrasi. Quan s' usi la paràfrasi, haurà de portar, de la mateixa manera, la referència corresponent. 3. Exposició i defensa del treball Fi de Màster El TFM pot presentar-se en la primera o segona convocatòria sense penalització, en qualsevol cas, s'enviarà almenys 15 dies abans del començament dels períodes de defensa. Així, en la data indicada, el / la alumne / a remetrà el treball (en format.pdf) a través de l'activitat establerta a tal efecte en el Campus Virtual. El nom del fitxer.pdf tindrà el format següent : TFM _ APELLIDOS-NOM.pdf. NOTA: Els tutors/es de TFM no admetran per a correcció els treballs que no presentin la competència lingüística necessària i obligatòria per a la superació d'aquest Màster. Les correccions dels directors es limitaran a suggeriments de contingut, en cap cas els directors es convertiran en correctors d'estil. A més, cap treball ha de recollir modificacions o addicions posteriors al lliurament final al director. Si algun treball es veu modificat després de l'informe de la directora/a de TFM, aquest treball es considerarà NO AptO per a defensa per error en el procediment. El dipòsit del Treball Fi de Màster haurà de realitzar-se d'acord amb la normativa. El / la estudiant haurà de registrar el seu treball en el campus virtual en format PDF en la pestanya d' activitats habilitada a aquest efecte, adjuntant l' Annex 1. Sol·licitud de defensa del treball i l'anex 2. Els documents corresponents als annexos 1 i 2 s'han de lliurar signats i poden ser escanejats. Un cop dipositat la feina, el calendari provisional de defenses del Treball Fin de Màster es farà públic en un termini màxim de 15 dies naturals des del dipòsit. L'alumne / a disposarà d'un termini de 5 dies naturals per presentar les al · legacions oportunes. Únicament s' atendran aquelles considerades de causa major 15 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional El dia abans de la seva defensa per videoconferència, el / la alumne / a lliurarà la presentació de diapositives a través d'una Activitat creada a tal efecte en l'assignatura. La presentació de diapositives s' ha de fer en Power Point (l' equivalent d' Open Office, o imatges), que són els programes compatibles (no és possible en PDF), i enviar- la com a límit el dia abans de la defensa en l' Activitat habilitada en el seu moment per a això. No hi ha límit de diapositives, encara que es recomana no incloure més de 15. Durant el temps establert màxim (20 minuts) cal exposar el més important del TFM de manera esquemàtica (no es recomana redactar gaire text ni llegir-lo, sinó anotar idees i explicar-les). Es recomana iniciar la presentació amb una diapositiva de portada on constin totes les dades importants del TFM (al menys, nom de la Universitat, nom de l' estudiant / a i del director / a, orientació del màster, títol del TFM i convocatòria); no és recomanable aturar-se molt en el marc teòric, sinó exposar els objectius i la metodologia i centrar-se en els resultats obtinguts, les conclusions i les limitacions/aportacions del treball. La presentació ha d' incloure, quan sigui procedent, una demostració en viu del programari implementat. 4. Avaluació L'avaluació del Treball Fi de Màster representa un 20 % de la nota final del Màster, la memòria de la qual serà elaborada seguint les normes generals del Reglament del Treball Fi de Màster de la VIU i les normes específiques descrites en aquesta guia, i defensada davant d'un tribunal compost per tres especialistes nomenats per la VIU, en el qual estaran presents un / a professor / a del curs i dos especialistes externs / es 4.1. Sistema d'avaluació El Model d'Avaluació d'estudiants a la Universitat se sustenta en els principis de l'espai Europeu d'Educació Superior (EEES), i està adaptat a l'estructura de formació virtual pròpia d'aquesta Universitat. D'aquesta manera, es dirigeix a l'avaluació de competències. Sistema d'Avaluació Ponderació Informe del tutor del Treball Fi de Màster 30 % En tutor redactarà un informe en el qual avaluarà el desenvolupament del TFM dut a terme per l'alumne. Alguns dels punts a considerar seran: - Grau d' independència mostrat per l' estudiant - Grau de compliment dels objectius marcats - Capacitat de raonament - Gestió del temps 16 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional - Nivell de redacció Sistema d' Avaluació Ponderació Avaluació del tribunal del Treball Fi de Màster * 70 % En aquest cas es valorarà tant l'informe de recerca com la presentació oral de l'informe de recerca. 1. Informe de recerca (55% de la nota final de l'assignatura). Es tindran en compte els següents aspectes: (a) El contingut del treball, en relació amb la qualitat del desenvolupament (60%) • L' adequació del disseny del projecte. • Qualitat de les contribucions originals • Rigorositat i criteri en l'aplicació i avaluació de tècniques • La qualitat de l'element pràctic desenvolupat i la seva adequació al disseny plantejat originalment. • Nivell d'acabament i professionalitat en els lliuraments. (b) El format del document TFM com a element de comunicació (30%) • L' adequació formal de l'informe (estructura i presentació). • L'expressió escrita, de manera que sigui comprensible per al lector (no es tindran en compte com a elements negatius l'ús de modismes de l'espanyol, sempre que es mantingui el nivell de comprensió formal del problema). • L'adequació, la claredat i el valor comunicatiu de les taules, els quadres i els gràfics utilitzats. • L'associació inequívoca de les taules, els quadres, els gràfics citats en text mitjançant numeració. • La pulcritud tipogràfica i ortogràfica. • L’adequació de la forma de citació a Normes APA. • L'associació de les cites en text respecte a la bibliografia (o referències) inclosa en l'informe. (c) Grau d' originalitat/novietat de la solució aportada (10%) 2. Presentació oral de l' informe de recerca (15% de la nota de l' assignatura). Es tindran en compte els següents aspectes: • Qualitat de l'exposició: estructuració, fluïdesa, expressió oral i ajust al temps assignat. • Utilització d'elements multimèdia de suport a la presentació (per exemple, diapositives realitzades amb Power Point, es tindrà en compte que tinguin un disseny atractiu, concís, creatiu, ajustat al temps...). • Precisió en les respostes a les preguntes de la Comissió Avaluadora. *És requisit indispensable per superar l'assignatura aprovar cada apartat (informe del tutor i avaluació del tribunal del treball Fi de Màster) amb un mínim de 5 per 17 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional ponderar les qualificacions. Així mateix, s'haurà de tenir una puntuació mínima de 5 sobre 10 en la qualificació final de l'assignatura, per superar la mateixa. Els enunciats i especificacions pròpies de les diferents activitats seran aportats pel docent, a través del Campus Virtual, al llarg de la impartició de l'assignatura. Atenent a la Normativa d'Avaluació de la Universitat, es tindrà en compte que la utilització de contingut d'autoria aliena al propi estudiant ha de ser citada adequadament en els treballs lliurats. El treball s' avaluarà mitjançant un programari de control de plagi (UNICHECK) i, un nivell de plagi >30% suposarà una qualificació de No APTO. Així mateix, l'ús de mitjans fraudulents durant les proves d'avaluació implicarà un suspens (0) i podrà implicar l'obertura d'un expedient disciplinari. 4.2. Sistema de qualificació La qualificació s'atorgarà d'acord amb la següent escala numèrica de 0 a 10, amb expressió d'un decimal, a la qual es podrà afegir la seva corresponent qualificació qualitativa: Nivell d'aprenentatge Qualificació numèrica Qualificació qualitativa Molt competent 9,0 - 10 Sobresalent Competent 7,0 - 8,9 Notable Acceptable 5,0 - 6,9 Aprovat encara no competent 0,0 -4,9 Suspensament La menció de "Matrícula d'Honor" podrà ser atorgada a estudiants que hagin obtingut una qualificació igual o superior a 9.0. El seu nombre no podrà excedir del 5% dels estudiants matriculats en una matèria en el corresponent curs acadèmic, tret que el nombre d'estudiants matriculats sigui inferior a 20, en aquest cas es podrà concedir una sola "Matrícula d'Honor". 18 Guia didàctica Treball fi de Màster: Orientació professional 5. Bibliografia 5.1. Bibliografia de referència Bericat, E. (1998). La integració dels mètodes quantitatiu i qualitatiu en la investigació social. Ariel. Bisquerra, R. (coord.)( 2004). Metodologia de la investigació educativa. Madrid: La Muralla. Corbetta, P. (2003). Metodologia i tècniques d' investigació social. Mac Graw Hill. Clark- Carter, D. (202). Recerca quantitativa en Psicologia. Oxford University Press. Eco, U. (1977). Com es fa una tesi. Gedisa. González, M. (1997). Metodologia de la recerca social. Aguaclara. León, O. (2005). Com redactar textos científics en Psicologia i Educació. Gestblido. Wodak, R. i Meyer, M. (2003). Mètodes d'anàlisi crític del discurs. Gedisa. 6. Annexos SOLICITUD PER A LA DEFENSA DEL TREBALL FIN DE TÍTOL V.01 Pàgina 1 d'1 Universitat Internacional de València, Carrer Pintor Sorolla, 21. 46002 València (España) DADES DE L'ALUMNO/A APELLITS: NOM: TÍTOL DEL TREBALL: Després d'haver superat completament les assignatures obligatòries i optatives del Màster/Grado SOLICITA Que se us autoritzi la defensa del Treball Fi de Títol DECLAR QUE Aquest treball és inèdit. No copio i no utilitzo idees, formulacions, cites integrals i il·lustracions diverses, tretes de qualsevol obra, article, memòria, etc. (en versió impresa o electrònica), sense esmentar de forma clara i estricta el seu origen, tant en el cos del text com en la bibliografia. Aquest treball (o part del mateix) no ha estat presentat en altres convocatòries acadèmiques similars com a treball fi de títol en altres institucions públiques o privades. Sóc plenament conscient que el fet de no respectar aquests termes és objecte de sancions universitàries i/o d'un altre ordre. Com a alumne / a de la Universitat Internacional de València Autoritzo No Autoritzo La publicació total o parcial del meu Treball Fin de títol per a ús didàctic i acadèmic. A, de 20 Firmat: V.02 Pàgina 1 d'1 Universitat Internacional de València, Carrer Pintor Sorolla, 21. 46002 València (España) INFORME DEL DIRECTOR/A DEL TREBALL FIN DE TÍTOL Dades del/la estudiant Cognoms: Nom: Títol del Treball Fi de Títol (TFT) Dades del / la Director / a de TFT Cognoms: Nom: Atenent als criteris d'avaluació del Treball Fi de Títol delimitats en la guia docent, el / la Director / a de TFT considera: Favorable Desfavorable la presentació del treball de l'estudiat per a la seva defensa i avaluació davant del tribunal corresponent. Observacions : En, a de Signatura del Director / a