Editor de projectes Morphing v1.0 Índex Introducció Amb l'aplicació Editor de projectes de Morphing, podràs crear projectes de Morphing amb les imatges que trieu per crear el Morphing. Visió general Primer arrossega les imatges amb les que vulguis crear l' efecte Morphing cap a la taula de la finestra principal. Si fas que les imatges estiguin en un directori derivat del directori on desar el projecte de morphing, aleshores es prendrà com a nom de fitxer relatiu de la imatge, des d' on estigui desat el projecte. Això és útil, per si vols moure el projecte a una altra ubicació, o portar-te'l a una altra màquina. Si les imatges estan en una altra ubicació diferent, es desaran els noms complets de fitxer, de manera que no podreu moure les imatges ni portar- les a una altra màquina si no estan en la mateixa ubicació. Després, hauràs d'escollir la imatge màster. Millor que una vegada escollida la imatge màster no la canviïs, perquè els triangles es creen en la imatge màster, i si poses com a màster una altra imatge, segurament la triangulació canviarà (per què els vèrtexs estan en una altra posició diferent). El següent, és seleccionar la zona de la imatge màster on vols fer el morphing, tal i com s'explica en aquest punt: 3.4 - Finestra per definir el marc de Morphing Després hauràs de seleccionar la zona de Morphing en la resta d'imatges. La relació d'aspecte que es pren, és la del marc de Morphing de la imatge màster. En qualsevol moment podreu ajustar el marc de Morphing de qualsevol imatge (desplaçant- lo o canviant la seva mida). 3.4 - Finestra per a definir el marc de Morphing. Després hauràs de tornar a la imatge màster i inserir els vèrtexs de la malla, tal i com s' explica en aquest punt: 3.3.2 - Plafó d' edició. Els vèrtexs s' inseriran en totes les imatges (mapejant cada nou vèrtex en la triangulació de cada imatge). L'ideal és que triïs vèrtexs de manera que delimitis les diferents zones amb les que vulguis fer el morphing (cara, nas, pèl, ulls i voltants,...). Quan ja tinguis els vèrtexs de la imatge màster inserits, hauràs d'anar imatge per imatge movent cada vèrtex al punt que hagi d'ocupar a la imatge. (Està clar que els vèrtexs no ocuparan la mateixa posició en diferents imatges, ja que per exemple, la boca estarà en una posició diferent en cada imatge). És millor que els vèrtexs que estiguin en els límits del marc de Moprhing, no es moguin del límit, perquè si no es poden produir efectes indesitjats en l'efecte de morphing, com que hi hagi una zona propera als límits que no estigui acolorida. Podràs ajudar- vos d' un parell d' eines útils per a poder identificar els vèrtexs entre imatges: Quan feu clic amb el ratolí en un punt de la imatge, si està dins del marc de Morphing, se selecciona el triangle en el que estiguis i es mostra amb un altre color i es numeren els vèrtexs. Quan canvies d' imatge, mentre no feu clic en un altre triangle, el triangle seleccionat també es mostra diferenciat de la resta. És possible realitzar un fos a màster en qualsevol moment (es fa un fos de la imatge actual al màster, amb el percentatge que escolliu amb una barra de desplaçament). D'aquesta manera podràs veure superposada la imatge màster amb l'actual, i tractar d'endevinar quina zona es correspon amb quina zona. Quan canvies d' imatge o factor de zoom o si feu clic es desfà aquest fos. Podreu afegir nous vèrtexs en qualsevol moment (millor en la imatge màster, i després moure' ls en la resta d' imatges). També podreu esborrar vèrtexs en qualsevol moment (com és lògic s' esborraran de totes les imatges). Podràs moure els vèrtexs de manera independent en cada imatge (és a dir, si mous un vèrtex en una imatge, aquest vèrtex no es mou en la resta d'imatges). Cal anar amb compte en moure vèrtexs de la imatge màster (no portar- los molt lluny de la seva posició original), perquè podria canviar la triangulació i els vèrtexs de les altres imatges quedarien en una posició errònia, s' encavalcarien els triangles). Si quan tinguis creades totes les malles, vols replicar una imatge per a posar-la en una altra posició diferent, podràs clonar una imatge amb tota la seva malla. 3.1.2.2 - Menú emergent de files. Quan tingueu les malles amb els vèrtexs ben situats en cada imatge, podreu fer una simulació del morphing 3.2.3 - Menú eines. Podeu desar el projecte de Morphing en cada moment. Per a cada imatge s' emmagatzema: El nom de la imatge (que no es pot modificar). El nom de la imatge (que s' assigna automàticament). El marc de Morphing. Les coordenades dels vèrtexs Si la imatge és màster o no. Quan ja tinguis un projecte de morphing acabat i ja no necessitis fer més modificacions, aleshores podràs obrir el projecte amb l'aplicació de creació de vídeo, amb la qual podràs crear un vídeo de morphing del projecte. Aspecte visual de les pantalles Pantalla principal Aspecte visual de la pantalla: La pantalla té els següents components: Menú principal en la línia superior Fila superior: Editor de text: Nom del projecte morphing. Icones per obrir, desar, desar com el projecte de morphing. Editor de text: nom del fitxer del projecte de morphing. Taula Taula amb la llista d' imatges Zona inferior: És on es mostra la simulació de morphing, quan es llança una simulació. Finestra d' edició Aspecte visual de la pantalla: La pantalla té els següents components: Plafó superior de control: Desplegable: Factor d' ampliació Navegador per les imatges. Màster: És imatge màster. Botó que permet fer aquesta imatge el màster. Si us plau, foneu al màster: Barra de desplaçament amb el percentatge de màster. Botó a aplicar: Aplica el fos amb el percentatge de màster que indica la barra de desplaçament. Botó per obrir la finestra de l' emmarcat del Morphing. 3. 4 - Finestra per a definir el marc de Morphing. Botó per a eliminar tots els vèrtexs de la triangulació. Plafó inferior de contingut. Imatge: es mostra la imatge amb la triangulació associada a la imatge. Inici ràpid Requisits Per executar l' aplicació és necessari tenir l' entorn de java instal· lat (Java Runtime Environment), a la versió 8 o superior. D' aquesta manera, es podrà obrir el fitxer.jar existent en la carpeta./_ barroy/ El directori on es trobi l' aplicació “java”, ha d' estar en la variable d' entorn PATH Inici ràpid Hi ha dos binaris i dues maneres tipus de sistema contemplats Windows (64 bits) Editor de morphing Per a començar a usar l' aplicació, segueix els següents passos: Arrenca el programa, fent doble clic a l' executable que està a:.../_ bary/morphing- gui- v1.0.exe Creador de vídeos de morphing Per a començar a usar l' aplicació, segueix els següents passos: Arrenca el programa, fent doble click en l' executable que està a:.../_ binary/morphing- video- builder-v1.0. exe Linux i Mac Editor de morphing Per a començar a usar l' aplicació, segueix els següents passos: Obre una finestra d' ordres. Canvia de directori a.../_ barrot Executa l' script:./unixExecuteMorphingEditor.sh Creador de vídeos de morphing Per a començar a usar l' aplicació, segueix els següents passos: Obre una finestra d' ordres. Canvia de directori a.../_ barrot Executa l' script:./unixExecuteMorphingVideoBuilder.sh Interfície d' usuari En aquest capítol veureu com usar els plafons de la finestra principal. Finestra principal La finestra principal té aquest aspecte: Opcions del plafó superior El plafó superior té diversos components: Editor de text. (A dalt a l' esquerra). Permet canviar el nom al projecte actual. Botó d' obrir projecte. Per obrir un nou projecte desat al disc. Botó Desa el projecte. Per a desar el projecte actual a la localització especificada a l' Editor de text: nom de fitxer de projecte. Botó Desa el projecte com... Per a desar el projecte actual amb un nom diferent. Editor de text (Arriba a la dreta). Permet veure i reanomenar el fitxer del projecte. Taula amb la llista d' imatges També hi ha una taula on es troben les imatges del projecte. Podeu fer les següents accions: Afegeix imatges arrossegant- les des del navegador de fitxers en la posició que voleu. Les imatges no podran canviar la seva ubicació. Si les imatges es troben en el directori del fitxer de projecte, o en un directori fill, s' agafarà el nom relatiu des del directori de projecte. Com que NO es pot editar la localització de la imatge una vegada afegida, si les imatges es troben en un subdirectori del directori del projecte, aleshores podreu portar- vos el directori de projecte complet a una altra màquina, fins i tot és possible que amb un sistema diferent (es permetrà obrir projectes de sistemes estil Linux a Windows, i Windows en sistemes estil Linux. (I per a això, les imatges debessin d'estar d'acord amb el programa de la policia de MORPHING). Canvia l' ordre de les imatges (seleccionant les imatges que vulguis moure, i arrossegant- les a una altra posició de la taula). Esborra imatges (seleccionant les imatges a esborrar, i prement la tecla Supr, o amb el menú emergent de files). Canvia les columnes d' ordre (escampant el títol que vulguis a una altra posició). Redimensiona l' amplada d' una columna (arrastrant amb el ratolí el límit dret del títol, fins que tingui la mida desitjada). Redimensiona l' amplada d' una columna ajustant- se al contingut (doble click en el límit dret del títol que vulguis redimensionar). Afegeix o treure columnes (amb el menú emergent de títol). Reordenar de forma ascendent o descendent per una columna (amb el menú emergent de títol). Menú emergent de títol Quan es fa clic dret a la barra de títol de la taula d' imatges, apareix un menú emergent: Teniu les següents opcions: Secció 1 Ajusta aquesta columna. Ajusta l' amplada de la columna al contingut. Ajusta totes les columnes. Ajusta totes les columnes al contingut. Ajusta sempre totes les columnes. Ajusta totes les columnes de manera automàtica cada vegada que canvieu el contingut de la taula. Secció 2 Ordena ascendent per aquesta columna. Ordena les imatges de la taula de manera ascendent pel contingut d' aquesta columna. Ordena descendent per aquesta columna. Ordena les imatges de la taula de manera descendent pel contingut d' aquesta columna. Secció 3 Noms de les columnes. (podeu activar- les o desactivar- les) Menú emergent de files Quan feu clic dret a sobre d' una fila de la taula, apareix un menú emergent: Teniu les següents opcions: Esborra les imatges seleccionades de la llista. Quan hi ha imatges seleccionades, aquesta opció està habilitada, i si la selecciones, s' obrirà un diàleg demanant- vos la confirmació d' esborrar. Neteja selecció. Per a desseleccionar totes les imatges. Mostra la fila actual. És útil per a llistes molt llargues, quan no saps en quina posició està la fila actual. Aquesta opció us permet mostrar- la. Clona les files seleccionades. Quan hi ha imatges seleccionades, es permet clonar la imatge i els seus vèrtexs (per si voldries afegir la mateixa imatge diverses vegades en la seqüència d' imatges de morphing). Plafó de simulació de morphing En el plafó inferior es mostra la simluació de morphing quan se selecciona aquesta opció del menú Eines. Menú de l' aplicació El menú és la barra d' opcions que està en la línia de dalt de la finestra. Teniu diferents opcions que veurem a continuació. Menú fitxer El menú Fitxer té aquest aspecte: Aquest menú té diverses opcions: Obre projecte de morphing. Obre el diàleg per a seleccionar fitxers, i obre el projecte que seleccioneu. Desa el projecte de morphing. Desa el projecte de morphing amb el seu nom original. Desa el projecte de morphing com a. Permet escollir un nou nom de fitxer per al projecte de morphing i el desa Abandona. Surt de l' aplicació. Menú Vista El menú Visualitza té aquest aspecte: Aquest menú té dues opcions: Zoom. Permet escollir la mida de la part visual de l' aplicació, amb un percentatge que indica la mida dels components en comparació amb la visualització normal de les finestres (100%). Mode Fosc. Canvia de mode fosc a mode clar, o de manera clara a mode fosc. Menú eines El menú Eines té aquest aspecte: Aquest menú té dues opcions: Idioma. En obrir aquest submenú apareixen els idiomes disponibles. Sirve per a poder canviar l' idioma de l' aplicació. Per omissió hi ha disponibles els següents idiomes: "EN". Anglès "ES". Castellà "CAT". Català Configuració. Quan es prem aquest ítem de menú, apareix un formulari en el que es permet modificar els paràmetres de configuració generals de l' aplicació. Veure punt: 3. 5-Configuració Simular morphing. Realitza la simulació de morphing del projecte actual. Cancel· la la simulació. Cancel· la la simulació de morphing en curs. Menú Ajuda El menú Ajuda té aquest aspecte: Aquest menú té diverses opcions: Demos. Obre un altre menú a on podreu visualitzar vídeos de demostració de l' aplicació. Manual d' usuari. Obre aquest fitxer. Cerca una nova versió. Feu una consulta al servidor per a comprovar si l' aplicació que esteu executant és l' última versió. Què és nou. Mostra el que és nou en aquesta versió, amb un historial dels canvis principals. Llicència. Mostra la llicència que es va acceptar la primera vegada que es va executar l' aplicació. Visualitza l' apartat: 3.6- Licència quant a. Quan es prem aquest ítem de menú, apareix un formulari amb les dades de l' aplicació, els agraïments i les dades de contacte. Visualitza l' apartat: 3.7 - Quant a... Finestra d' edició La finestra per editar les malles de triangles té aquest aspecte: Plafó de control El plafó superior de control té aquest aspecte: Teniu aquests components: Ampliació. Especifica el nivell d' ampliació mostrat en la imatge del plafó d' edició. Navegador. Permet navegar per les imatges del projecte. Màster. És màster. Si la imatge és màster. Botó "Fer imatge màster". Si la imatge no era el màster, la converteix en el màster. Cal tenir present que si utilitzem aquesta opció quan hi ha una triangulació amb vèrtexs, la triangulació es recrearà (és possible que la disposició dels triangles canviï respecte a l' estat anterior). Fundar a màster. Permet veure el fos de la imatge actual a màster. (superposició de la imatge màster en la imatge actual, aplicant el mapatge de triangles). Barra de desplaçament. Permet seleccionar intensitat de l' esvaïment. Aplica. Permet aplicar l' esvaïment a la imatge actual. L' esvaïment desapareixerà quan: La tecla ESC es canviï d' imatge. Es canvia el nivell de zoom. Botó de marc. Permet seleccionar el marc de Morphing. 3. 4 - Finestra per a definir el marc de Morphing Botó de neteja. Elimina tots els vèrtexs. Exemple de fos a màster: Plafó d' edició El plafó d' edició té aquest aspecte: En aquest plafó es poden realitzar diverses accions amb el teclat i amb el ratolí: Accions d' edició Hi ha aquestes accions d' edició: CTRL + moviment de ratolí. Això mostra com seria la inserció d' un vèrtex en la posició del ratolí. Botó dret. Confirma la inserció del nou vèrtex. Possega CTRL. Se surt de l' estat de temptativa d' inserció. SHIFT prop d' un vèrtex: Selecciona el vèrtex. Quan hi ha un vèrtex seleccionat: SHIFT + Botó dret. Esborra vèrtex. SHIFT + Arrossegar i deixar anar. Mou un vèrtex. Quan el ratolí està en el marc de Morphing i no hi ha un vèrtex seleccionat: SHIFT + Botó dret. S' entra en mode ajust fi del marc de Morphing. SHIFT + Botó dret + Arrossegar. Mou el marc de Morphing. SHIFT + Botó dret + Roda del ratolí. Roda amunt. Augmenta la mida de la finestra de Morphing. Rueda a baix. Disminueix la mida de la venana de Morphing. SHIFT + Botó dret + Click roda de ratolí. Confirma els canvis d' ajust del marc de Morphing. Soltar SHIFT. Descarta ajust. Deixa anar el botó dret. Descarta ajust. Click esquerra. Selecciona el triangle del ratolí, i el mostra en un altre color, numerant els seus vèrtexs. (Si canvies d' imatge, el mateix triangle es mostrarà diferenciat, i els seus vèrtexs numerats). Mostra la correspondència del triangle en la imatge que seleccioneu. Altres accions existeixen aquestes altres accions a part de les d' edició: Click esquerra + Arrossegar- soltar. Mou les barres de desplaçament de la imatge, en cas que no càpiga completament en el plafó d' edició. CTRL + Rueda del ratolí. Rueda amunt. Augmenta l' ampliació. Roda avall. Disminueix l'ampliació. Finestra per a definir el marc de Morphing Des del plafó de control de la finestra d' edició de Morphing, hi ha un botó: que permet obrir aquesta finestra per a definir el marc de Morphing. La finestra te aquest aspecte: Relació d' aspecte Hi ha l' opció de mantenir la relació d' aspecte, en aquest cas es mantindrà la relació amplada / alçada de la zona de Morphing de la imatge màster. No és obligatori mantenir la relació d' aspecte, però sí aconsellable. Edició del marc de Morphing Podràs seleccionar la zona de Morphing per a la imatge: Amb els spinners. Arrossegant / deixant anar amb el ratolí. Confirmar els canvis Podreu: Botó creu. Cancel· lar els canvis. Botó V. Confirmar els canvis Botó fletxa. Descartar els canvis i continuar editant. Configuració Aquest formulari permet modificar els paràmetres de configuració generals de l' aplicació. El formulari conté diverses pestanyes que detallarem a continuació. Paràmetres de configuració d' idiomes de l' aplicació La pestanya té el següent aspecte: Els paràmetres que es poden configurar són els següents: Idioma. És l' idioma dels textos que escriu l' aplicació. Els idiomes que es poden escollir són: EN. Anglès ES. Espanyol CAT. Català Locale d' idioma. És el locale de Java que usarà l' aplicació per a aquest idioma. L' aplicació l' usa per a convertir números a cadenes numèriques formatades. Idioma addicional. És un nou idioma addicional que apareix a l' hora de poder canviar d' idioma. Per al nou idioma, haureu de seleccionar el locale de Java a usar. Si voleu posar un idioma del que no hi ha textos en l' aplicació, podeu afegir el vostre idioma traduint els fitxers que hi ha dins del directori que es crea quan feu clic al botó de "Afegeix idioma". Els fitxers a traduir es copien al directori especificat en: "Directori d' idioma addicional" El format d' aquests fitxers de text és el de propietat de java. Per als que no conegueu aquest format, us diré que un fitxer properties, té un títol, i després aquest, un nombre variable d' etiquetes amb el seu valor, semblant al que segueix: # TITULO # xxxxxxxxxx ETIQUETA1=text 1 ETIQUETA2=text 2... Les etiquetes han de romandre sense modificar, i els textos s'han de modificar depenent de la traducció en l'idioma escollit. A més, també hi ha alguns fitxers en format RTF, que haureu de traduir amb un editor RTF (un editor típic per a aquest format és el Word de Office). Si crees la traducció per a un idioma addicional diferent dels que hi ha disponibles en l'aplicació, si vols pots enviar-m'ho (frojasg1@ hotmail.com) i ho inclouré en les següents versions de l'aplicació. Paràmetres de configuració de vista d' aplicació La pestanya te el següent aspecte: Mida de les finestres de l' aplicació. Aquest paràmetre permet controlar l' aspecte de les finestres que apareixen en l' aplicació, existint la possibilitat de triar la mida petita, el normal, o bé la mida gran. Llicència L' opció Llicència, dins del menú Ajuda, permet mostrar la llicència que es va acceptar la primera vegada que es va executar l' aplicació. Teniu un aspecte com aquest: Quant a... L' opció Quant a..., mostra una finestra amb un resum de les novetats en aquesta versió. També s' inclouen els agraïments. Té un aspecte com aquest: